En af mine rejselystne veninder havde anbefalet M og jeg at besøge Monserrat – en pilgrimsdestination på toppen af et bjerg cirka 2 timers togrejse nordvest for Barcelona. En anbefaling, som jeg gerne vil give videre, hvis du er på ferie i Barcelona og har tid og lyst til at komme lidt uden for byen og opleve en spektakulær natur.

Man kan komme til Monserrat med tog fra stationen Espanya. Der er togpersonale til at hjælpe én med at købe den rigtige billet, så det er til at finde ud af. Der er dog en række forskellige billettyper, og det er en god idé at læse lidt på internettet inden, sådan at man ved, hvilken billettype, man har brug for, før man står ved automaten. Det gør det hele lidt nemmere.

Efter togturen tog vi svævebanen fra Aeri de Montserrat de sidste 1350 meter op til Monserrat. Turen på 5 minutter gav et rigtigt godt førstehåndsindtryk af det meget smukke landskab.

Velankommet med svævebanen startede vi med at lægge vejen forbi Basilikaen, som er en rigtig smuk kirke. Kirken er kendt for sit drengekor, der med få undtagelser synger hver dag kl. 13. Den helt store attraktion i kirken er dog den Sorte Madonna eller  La Moreneta, som hun hedder på spansk, som er en lille sort træfigur af Jomfru Maria med lille Jesus på skødet. Den lille figurs store popularitet er samtidig grunden til, at pigenavnet Monserrat er så udbredt i Spanien. Køen af folk, der gerne ville kysse Den Sorte Madonnas hånd, var ret lang, så vi sprang kysset over og tændte et stearinlys ved Cami de l’Ave Maria lige uden for kirken i stedet.

Monserrat er i øvrigt et hyggeligt sted med specialbutikker og en kaffebar, hvor man kan sidde og nyde den afslappende stemning.

Udsigten bliver man ikke træt af at nyde! Vi tog en kabelbane endnu længere op på bjerget til Sant Joan, så der fik vi en endnu vildere udsigt. Der er i øvrigt flere vandreture oppe på bjerget, hvis man har lyst til at udforske området noget mere.

Da vi skulle retur med toget til Barcelona, tog vi togbanen ned fra bjerget. Udsigten fra togbanen er rigtig fin og kan klart anbefales i forhold til svævebanen.